Dobry poziom komunikacji to grunt, na którym młodzież może budować wartościowe relacje, współpracować i rozwijać się społecznie. To również narzędzie, które można wykorzystać do zdobywania wiedzy i kompetencji. W okresie dorastania naturalne są dynamiczne zmiany zachodzące w relacjach rówieśniczych. Pojawiają się intensywne napięcia i konflikty, których źródłem są charakterystyczne dla dojrzewania zmiany. Młodzi ludzie odkrywają swoją tożsamość, wchodzą w relacje romantyczne, rywalizują, buntują się, dostrzegają dotąd nieznane potrzeby. Celem scenariusza jest wsparcie ich w rozwoju kompetencji komunikacyjnych, a przede wszystkim w nauce rozwiązywania konfliktów.
Umiejętność skutecznej komunikacji jest jedną z podstawowych kompetencji społecznych, które pomagają budować i utrzymywać zdrowe relacje z innymi. Nastolatkowie powinni wiedzieć, że komunikacja to nie tylko słowa, ale również gesty, mimika i inne formy wyrazu, które wpływają na odbiór naszych wiadomości. Dobra komunikacja pomaga zapobiegać konfliktom, a kiedy się one pojawią, umożliwia ich konstruktywne rozwiązanie. Celem tego warsztatu jest wsparcie uczniów w zrozumieniu różnych aspektów komunikacji, rozwinięcie umiejętności słuchania i empatii oraz poznanie strategii rozwiązywania konfliktów.
Umiejętność konstruktywnej regulacji emocji to jedna z podstawowych kompetencji, która pomaga utrzymać zdrowie psychiczne. Już najmłodsi uczniowie powinni wiedzieć, że każdy człowiek dysponuje całą paletą uczuć, które warto nazywać, rozpoznawać i wyrażać tak, by nie przekraczać granic innych. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozumieniu funkcji, jaką pełnią uczucia.
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 5-6 lat. Zajęcia mają na celu zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności i uwrażliwienie ich na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Podczas zajęć dzieci dowiedzą się, w jakie nieprawdziwe stereotypy na temat niepełnosprawności nie powinny wierzyć.
Grupa, w której funkcjonują uczniowie w pełni sprawni i z niepełnosprawnością ma przed sobą wiele wyzwań. Wprowadzenie do klasy dziecka z zespołem Downa nie jest łatwym zadaniem. Wymaga od nauczyciela działań, które nie tylko wesprą grupę w budowaniu przyjaznej, pełnej akceptacji atmosfery, ale i ochronią samego ucznia. Celem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwoju spójności grupy poprzez wzmocnienie relacji interpersonalnych. Na portalu znajdziesz również IPET dla dziecka z zespołem Downa
Dobra pamięć to podstawa efektywnego procesu nauki i rozwoju. Oczywiście nie dałoby się uczyć bez innych funkcji poznawczych, takich jak myślenie, uwaga, spostrzeganie. Pamięć jest jednak bazą do wielu operacji umysłowych. Wyróżniamy kilka systemów pamięci: sensoryczną, krótkotrwałą i długotrwałą. Wysiłek intelektualny, jakim jest nauka wymaga magazynowania informacji, opracowywania ich, rozumienia, analizowania i syntezowania. Do tego potrzebna jest zarówno operacyjna pamięć krótkotrwała, jak i przechowywanie wiedzy w długotrwałej. Stres, tempo współczesnego świata i mnogość informacji sprawiają, że nastolatki mają trudności w zapamiętywaniu. Są na to jednak sposoby. Odpowiednio dobrane mnemotechniki pozwolą na bardziej efektywne kodowanie i wydobywanie informacji. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwoju własnej pamięci.
Promowanie krwiodawstwa wśród uczniów ma duże znaczenie dla ich edukacji, rozwoju osobistego i społecznego. Podczas zajęć uczniowie zdobędą wiedzę na temat procedury oddawania krwi oraz znaczenia krwiodawstwa. Zajęcia na temat krwiodawstwa przyczyniają się do promowania wartości altruizmu i solidarności. Uczniowie mają szansę zrozumieć, że po osiągnięciu pełnoletności mogą mieć realny wpływ na życie innych. Sprzyja to kształtowaniu empatii i poczucia odpowiedzialności społecznej.
Prezentowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych Zabawy z latem – doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie od 1 do 3 może zostać wykorzystany jako propozycja dla nauczycieli, którzy przygotowują się do przeprowadzenia lekcji otwartej lub lekcji pokazowej. Materiał został opracowany dla dziecka sześcioletniego z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu można przeprowadzić odrębnie, podczas innych zajęć z dzieckiem.
Wybór odpowiedniej szkoły ponadpodstawowej musi być poprzedzony refleksją nad tym, jaką pracę w przyszłości chciałby wykonywać uczeń. Na etapie nauki w szkole podstawowej jest to bardzo trudne, dlatego analizę warto rozpocząć od tego, co według uczniów może dawać im w przyszłości satysfakcję. Wykorzystaj scenariusz zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, podczas których uczniowie będą zastanawiali się, czy satysfakcja z wykonywanej pracy powinna być jednym z czynników wpływających na decyzje edukacyjno-zawodowe.
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej do realizacji treści z zakresu doradztwa zawodowego. W czasie zajęć uczniowie poznają zawody związane ze sportem oraz opisują specyfikę pracy w tych zawodach. Ćwiczenie przeznaczone jest do pracy w małych grupach lub w parach, a także w pracy indywidualnej.
Z okazji dnia lekarza, który obchodzony jest 1 października, zachęcamy do przeprowadzenia z najmłodszymi uczniami zajęć poświęconych tej profesji. W scenariuszu wykorzystano bajkę oraz ćwiczenie wymagające sprawności manualnej, dlatego oprócz zdobycia informacji na temat zawodu lekarza, dzieci będą ćwiczyły motorykę małą. Ćwiczenie może zostać wykorzystane również na zajęciach przedszkolnych w grupach 5 i 6 latków.
Zbliżające się studniówki to doskonała okazja dla wychowawców, aby porozmawiać z uczniami o bezpieczeństwie, odpowiedzialności i dojrzałości. To dobry moment na budowanie zaufania i otwartej komunikacji między uczniami a wychowawcą. Przeprowadzenie lekcji na temat odpowiedzialnego zachowania podczas imprezy to krok w kierunku przygotowania młodych ludzi do świadomego uczestnictwa w dorosłym życiu społecznym. Pobierz scenariusz zajęć z wychowawcą na temat bezpieczeństwa i zachowania na studniówce.
W związku z Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada warto stworzyć uczniom możliwość aktywnego uczestnictwa w obchodach święta i zainspirować do docenienia bogactwa i różnorodności Polski. Realizacja projektu „Kotyliony na okna na Narodowe Święto Niepodległości" pozwala uczniom na wszechstronny rozwój, łącząc w sobie elementy edukacji patriotycznej, społecznej i artystycznej. Przygotowywane kotyliony, eksponowane na oknach szkoły, stają się wyrazem dumy z przynależności do narodu polskiego i zachętą dla przechodniów do refleksji nad wartościami, które nas łączą. Projekt adresowany jest do uczniów wszystkich etapów edukacyjnych. Może być różnorodnie modyfikowany, w zależności od potrzeb szkoły. Mimo dużych nakładów pracy potrzebnych do przygotowania projektu, efekty są naprawdę zadowalające.
Zestaw zawiera 5 kart pracy dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I-III. Wykonanie zadań ma na celu wsparcie dziecka w wyrażeniu uczuć oraz oczekiwań wobec taty. Oprócz zadań do wykonania przez dziecko samodzielnie, materiały zawierają także propozycje do wspólnej zabawy.