Obserwacja uczniów w czasie zajęć dydaktycznych i podczas interakcji z rówieśnikami jest istotnym elementem praktyki pedagogicznej. Pozwala nauczycielom na rozpoznanie i zrozumienie indywidualnych potrzeb, aspiracji oraz wyzwań ucznia. Umożliwia precyzyjne ocenienie poziomu wiedzy i umiejętności, ale dostarcza także informacji niezbędnych do indywidualizacji procesu dydaktycznego. Dzięki obserwacji w różnorodnych kontekstach, od lekcji po momenty przerw czy zajęć pozalekcyjnych, nauczyciele zyskują wgląd w osobiste style uczenia się i zachowania uczniów. Pozwala to na dostosowanie metod i strategii edukacyjnych do potrzeb każdego ucznia. Takie podejście wspiera rozwój uczniów na wielu płaszczyznach, tworząc podstawy dla ich osiągnięć edukacyjnych i społecznych.
Odpoczynek nie jest luksusem, lecz koniecznością, ponieważ ciało i umysł muszą mieć czas na regenerację. Niestety, w przypadku nauczycieli okres urlopu wypoczynkowego przypadającego na czas ferii zimowych często traktowany jest jako czas na nadrabianie zaległości lub pracę „na zapas”, Dowiedz się, jak sprawić, by ferie nie stały się przedłużeniem czasu pracy, zadbaj o work life balance.
Nauczyciel wspomagający zapewnia wsparcie uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz nauczycielom pracującym z tym uczniem. Współorganizowanie procesu kształcenia i wychowania nie ogranicza się jednak do obecności na lekcjach. Dowiedz się jakie zajęcia może prowadzić nauczyciel wspomagający. Sprawdź jakie są wymagane kwalifikacje, które umożliwiają prowadzenie indywidualnych zajęć z uczniem.
Karta Nauczyciela określa pensum nauczyciela wspomagającego. Istnieją jednak wątpliwości, ile godzin powinno ono wynosić w przypadku nauczyciela w przedszkolu i oddziale przedszkolnym. Pojawiają się także pytania, czy do tego pensum zalicza się prowadzenie zajęć rewalidacyjnych? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.
Nowe rozporządzenie MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli określa wymagania, które od 3 października 2023 r. mają spełniać nauczyciele zatrudnieni w publicznych i niepublicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Przeczytaj artykuł i sprawdź, czy doprecyzowanie przepisów dotyczących kwalifikacji nauczycieli wspomagających zmienia wpływa na sytuację zatrudnionych nauczycieli. .
Od 1 września 2022 r. wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach, szkołach i placówkach, w których czas pracy reguluje Karta Nauczyciela, muszą prowadzić konsultacje dla uczniów. W zależności od wymiaru zatrudnienia, konsultacje to odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo lub 1 godziny co dwa tygodnie. Już 6 września 2023 r. wejdą w życie zmiany w tym zakresie – nauczyciel z pensum niższym niż 6 godzin tygodniowo będzie realizował mniej godzin dostępności. Zebraliśmy odpowiedzi na najciekawsze z nich. Dowiedz się, co zmieniła ustawa z 28 lipca 2023 r.
Nie zawsze nauczyciel początkujący rozpoczynający prace w szkole będzie zatrudniony na okres dwóch lat szkolnych. Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel początkujący może być zatrudniony na podstawie art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela w związku z potrzebą wynikającą z organizacji nauczania. Najczęściej w ten sposób na czas określony zatrudnia się nauczycieli wspomagających, ponieważ ich obecność w szkole uzależniona jest od rodzajów niepełnosprawności uczniów.
Analizując zakres obowiązków tzw. nauczycieli wspomagających trudno jest wskazać jednoznacznie, jakie konkretnie zadania należy mu powierzyć. Kluczowe jest bowiem ustalenie zasad współpracy z nauczycielem prowadzącym. Dowiedz się, czy nauczyciel wspomagający musi znać podstawę programową wszystkich zajęć oraz czy można nałożyć na niego obowiązek układania sprawdzianów dla uczniów z orzeczeniami.
Przepisy prawa oświatowego nie określają liczby tzw. nauczycieli wspomagających, których należy zatrudnić w szkole czy przedszkolu. Brak wytycznych dotyczy również szkół z oddziałami integracyjnymi. Czy to oznacza, że ten sam nauczyciel wspomagający może udzielać wsparcia uczniom w oddziale integracyjnym oraz uczniom z orzeczeniem w oddziałach ogólnodostępnych? Sprawdź, czy w szkole z oddziałem integracyjnym można zatrudnić tylko jednego nauczyciela wspomagającego. Artykuł omawia praktyczne kwestie dotyczące nauczycieli wspomagających w szkołach z oddziałami integracyjnymi oraz wyjaśnia, jakie są zasady i decyzje podejmowane przez dyrektora w kontekście wsparcia edukacyjnego uczniów z różnymi potrzebami.
Istnieją takie zagadnienia związane z pracą nauczyciela wspomagającego w szkole średniej, które budzą pewne obawy czy nawet lęki u osób, które zastanawiają się nad pracą na tym stanowisku. Dotyczą one przede wszystkim poziomu wiedzy przekazywanej uczniom w szkołach średnich. Wielu nauczycieli zastanawia się czy podoła. O ile szkoła podstawowa kojarzy się z materiałem, który każdy opanował – o tyle liceum czy technikum budzi obawy. W artykule autorka, nauczycielka pracująca z uczniami w spektrum autyzmu, udziela praktycznych wskazówek dla nauczycieli wspomagających rozpoczynających pracę w szkole ponadpodstawowej.